KOMUNIKAT DYREKTORA ZS 29 - kształcenie na odległość od 25 marca 2020 r.

Opublikowano: 2020-03-25 15:39, Numer artykułu: 23262 , Autor: Re.Białecka

 

Rodzice/Opiekunowie Uczniów Zespołu Szkół nr 29 w Bydgoszczy!

W związku z wprowadzeniem stanu epidemiologicznego na terenie kraju oraz związanym z tym rozporządzeniem MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, przekazuję Państwu następujące informacje:

1. Od dzisiaj, tj. 25.03.2020 r. do odwołania Zespół Szkół nr 29 w Bydgoszczy prowadzi kształcenie na odległość.

2. Rozpoczyna się kontynuacja realizacji programu nauczania. Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciele przedmiotowi (w oddziałach klas V-VIII) przygotowując materiały edukacyjne do kształcenia na odległość dokonują weryfikacji dotychczas stosowanego programu nauczania tak, by dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość.

3. Zgodnie z wcześniej wypracowanymi sposobami komunikacji oraz wcześniejszymi ustaleniami we wskazanym okresie szkoła w realizacji kształcenia na odległość wykorzystuje dziennik elektroniczny Vulcan, pocztę elektroniczną, usługi Onedrive, ponadto w oddziałach 5-8 konta w chmurze oraz www.gov.pl/zdalnelekcje, www.epodreczniki.pl, www.scholaris.pl, www.matzoo.pl, www.code.org, www.tabliczkamnożenia.pl . Zastrzegamy sobie również wprowadzenie zmian w tym zakresie.

4. Wykorzystanie platform internetowych dedykowane jest uczniom klas I - VIII zależnie od mobilności technologicznej i współpracy w tym zakresie między nauczycielami a rodzicami/opiekunami uczniów.

5. Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej mają obowiązek poinformowania rodziców o przesyłanych materiałach, a także możliwych sposobach i formach ich realizacji przez dziecko w domu. Dla klas IV –VIII koordynatorem zdalnego nauczania jest wychowawca klasy.

6. Dotychczas przygotowywane przez nauczycieli formy i metody zdalnego przesyłania materiałów i treści edukacyjnych drogą on-line zostaną rozszerzone o możliwość przekazywania ww. materiałów z wykorzystaniem platform edukacyjnych.

7. W dzienniku elektronicznym odnotowujemy tematy lekcji oraz oceny bieżące uzyskiwane przez uczniów zgodnie z procedurami dotyczącymi oceniania obowiązującymi w czasie zdalnego nauczania. Zalogowanie się ucznia na platformie (lub w przypadku braku możliwości technicznych – odebranie poczty elektronicznej, wiadomości SMS lub przesyłki pocztowej) i wykonywanie zadań będzie równoznaczne z obecnością dziecka na zajęciach. Frekwencję odnotowuje się w e-dzienniku. Rodzice poprzez e-dziennik będą na bieżąco informowani o postępach ucznia w nauce.  Uwrażliwiam Państwa, że aktualna edukacja na odległość jest formą spełniania obowiązku szkolnego, do wypełniania którego jesteście Państwo zobowiązani na podstawie innych aktów prawnych.

8. Dyrektor poprzez wykorzystywane w szkole platformy internetowe oraz e- dziennik monitoruje realizację podstawy programowej.

9. Egzaminy klasyfikacyjne i poprawkowe odbywać się będą poprzez wykorzystywane w szkole platformy internetowe (poprzez narzędzie wybrane przez nauczyciela w porozumieniu z uczniem i jego rodzicem).

10. Oceny klasyfikacyjne z przedmiotu ustala nauczyciel zgodnie z opracowanymi kryteriami na oceny roczne przedstawione uczniom i rodzicom we wrześniu, oceny zachowania Klasowy Zespół Nauczycielski.

11. Harmonogram zajęć online:

11.1 Każdy nauczyciel jest zobowiązany do wykonywania swojej pracy w ramach tygodniowego planu lekcji z uwzględnieniem możliwości technicznych i dostępu do Internetu.

11.2 Nauczyciel uwzględniając na prowadzonej jednostce lekcyjnej on-line zaplanowany przez siebie temat (obejmujący zakres programu nauczania) dostosowuje podział czasu pracy z uczniami do ich potrzeb psychofizycznych z uwzględnieniem zasad bezpiecznego korzystania przez uczniów z urządzeń wykorzystywanych w komunikacji elektronicznej.    

11.3 Nauczyciel  na prowadzonej jednostce lekcyjnej on-line wyjaśnia uczniom treści programowe z wykorzystaniem opracowanych przez siebie form przekazu dedykowanych na platformie internetowej, w tym nagrań video (na żywo) bądź przygotowanych przed rozpoczęciem zajęć.

11.4 Nauczyciel  na prowadzonej jednostce lekcyjnej on-line przeznacza część czasu pracy na bieżącą konsultację on-line z uczniami, udzielanie odpowiedzi z wykorzystaniem internetowej transmisji video lub czatu.

11.5 Nauczyciel może przesłać uczniom opracowany przez siebie materiał on-line przed rozpoczęciem zajęć, który zrealizuje z uczniami według podziału godzin. W przesłanym materiale nauczyciel zależnie od potrzeb uwzględnia następujące treści:  temat zajęć, notatka do zeszytu dla uczniów, forma przekazu treści dedykowanych uczniom (np. program prezentacyjny, edytor tekstu , quiz etc.) link do filmiku wyjaśniającego dane pojęcie oraz zadania do wykonania z podręcznika, ćwiczeń lub dedykowanych stron internetowych oraz kryteria sukcesu.

11.6 Nauczyciel ustala z oddziałem klasowym formę i zakres czasowy kontaktu z uczniami w dniu, w którym zrealizował lekcję on-line – w celu udzielania odpowiedzi z wykorzystaniem internetowej transmisji video lub czatu.

11.7 Nauczyciel ustala uczniom czas na odesłanie wykonanego ćwiczenia bądź polecenia on-line z wykorzystaniem platformy internetowej – do określonej godziny danego bądź kolejnego/ych dnia/i - uwzględniając indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów, możliwość dostępu do komputera i Internetu oraz uwarunkowania technologiczne posiadanych przez nich narzędzi elektronicznych.

11.8 Zgodnie z zapisem w pkt. 11.7 nauczyciel ustala czas na wykonanie i odesłanie drogą on-line / lub wybranym innym sposobem / przez uczniów także zleconych prac domowych.

11.9 Nauczyciele prowadzący zajęcia w świetlicy przygotowują on-line zestaw zabaw i ćwiczeń, które uatrakcyjnią uczniom czas spędzany w domu i umieszczają je na stronie internetowej szkoły za pośrednictwem administratora strony www.

11.10 Szkolni specjaliści pełnią dyżur dla uczniów i rodziców on-line w dotychczas ustalonych godzinach (na platformie internetowej oraz w e-dzienniku), ponadto umieszczają na stronie szkoły artykuły dla rodziców i uczniów za pośrednictwem administratora strony www..

12. Nauczyciele monitorują i sprawdzają wiedzę uczniów oraz ich postępy w nauce według następujących wytycznych:

12.1 Ocenianiu podlega szczególnie aktywność uczniów wykazywana podczas lekcji on-line zarówno w formie przekazu video na żywo jak też w formie odpowiedzi kierowanych do nauczyciela z wykorzystaniem czatu.

12.2 Ocenianiu podlegają wykonane przez uczniów zadania domowe i przesłane do nauczyciela w wyznaczonym terminie.

12.3 Ocenianiu podlegają wykonane przez uczniów zadania dodatkowe (związane z tematem przeprowadzonej lekcji), zlecone przez nauczyciela czynności i prace wykonane przez uczniów.

12.4 Nauczyciele dostosowują sposób oceniania wykonania zadań na bieżąco, określają wymagania i kryteria oceniania poszczególnych zadań.

12.5 Nauczyciele informują uczniów i rodziców o postępach oraz uzyskanych ocenach, odsyłając informacje zwrotne, ze szczególnym uwzględnieniem e-dziennika.

13. Nauczyciele dostępni są dla rodziców do kontaktów przez e-dziennik codziennie od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 15.00 i udzielają odpowiedzi w miarę możliwości. Dopuszcza się także indywidualne ustalenia w tym zakresie na drodze nauczyciel – uczeń/rodzic.

14. Rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są do odczytywania wiadomości przesyłanych przez nauczycieli, wychowawców i pozostałych specjalistów placówki – m.in. przez e-dziennik.

 Ponadto informuję Państwa, że w oparciu o nasze dotychczasowe doświadczenia w tzw. „zdalnym nauczaniu” (dobre i złe), uwagi Państwa oraz nauczycieli powstały zalecenia do pracy, a mianowicie:

1. Plan zajęć edukacyjnych dla poszczególnych oddziałów nie ulega modyfikacji jednakże, aby nastąpiło równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu zaleca się:

a) wysyłanie materiałów uczniom z częstotliwością nie większą niż liczba godzin lekcyjnych w tygodniu, rekomenduje się jednak łączenie partii materiałów (np. zaplanowanych na tydzień) i jednorazowe wysłanie rozpisanych na poszczególne dni zadań do wykonania;

b) praca ucznia z przesłanymi danego dnia materiałami z jednego przedmiotu nie może mu zajmować więcej niż 20 - 25 minut;

c) zaleca się w przesłanym materiale określenie: tematu lekcji, celu lekcji, odniesienie do podręcznika, zeszytu ćwiczeń, wskazanie wspomagającego linku adekwatnego do zagadnienia, niewymagającego kilkustopniowej rejestracji, akceptacji zaproszenia lub wysłania zaproszenia, potwierdzania linku przez rodzica, jako opiekuna osoby niepełnoletniej etc.;

d) zaleca się, aby materiały z linków, które uczniowie mają uzupełniać, nie wymagały drukowania, nie posiadały ograniczenia dokumentu pdf;

e) należy wziąć pod uwagę trudności organizacyjne i techniczne uczniów (dostęp ucznia do komputera i do Internetu, w sytuacji kiedy w domu jest więcej niż jedna osoba z koniecznością pracy zdalnej) i nie wymagać logowania się do platformy o określonej godzinie, pozostawić możliwość zalogowania się w dogodnym dla ucznia czasie;

f) zaleca się wybierać takie rozwiązania, które w jak najmniejszym stopniu angażują rodziców/opiekunów uczniów, natomiast pozwalają na samodzielną pracę uczniów.

2. Nauczyciel dobiera narzędzia i formy pracy z uczniem, aby uwzględnić aktualne zalecenia medyczne, psychofizyczne ucznia na danym etapie rozwoju odnośnie korzystania z komputera, telewizora i telefonu.

3. Nauczyciel dokonując oceny pracy ucznia wykorzystuje zasady oceniania kształtującego, biorąc pod uwagę głównie aktywność ucznia i udzielając mu informacji zwrotnej.

Katarzyna Machalińska – dyrektor placówki